Tentoonstellingt/m 23 jun. '24

Cranium

Pro Brutus collectie

Presented by Brutus Base & Brutus Space
© Aad Hoogendoorn
© Aad Hoogendoorn
''Cranium'' biedt juist ruimte aan het verhevene en het cerebrale. Hier heersen het verstand en de ziel. Hier worden idealen bijgeschaafd en visies gesmeed. Cranium nodigt uit tot het activeren van de geest. De ruimte functioneert tevens als tentoonstellingsplek waar werk te zien is van meerdere kunstenaars.
Felix Burger, Shellshock Syndrome, 2014 © Aad Hoogendoorn
AVL, PappaMamma Lamp, 2007 © Aad Hoogendoorn
Titanilla Eisenhart, das ist alles was du kriegst 2005-2006 © Aad Hoogendoorn
Atelier Van Lieshout - Boat, 1983 © Aad Hoogendoorn
Atelier Van Lieshout - Boat, 1983 © Aad Hoogendoorn
Partners & sponsors
heidundgriess
Oil on Canvas II, 2023
Dit werk verwijst naar traditionele, historische kunsttechnieken, maar in dit geval is het 'schilderij' altijd in beweging. Gemaakt met verschillende waterpompen achter het doek, wordt er voortdurend zwarte afvalolie over het doek gepompt, dat in golven over het oppervlak stroomt. Het bevraagt onze benadering van natuurlijke hulpbronnen en de tradities en verwachtingen ten aanzien van kunsttentoonstellingen.
Felix Burger
Shellshock Syndrome, 2014
50 mechanische poppen, alter ego's van Felix Burger, zingen de opening van de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach. We zien drie 16mm films die de kunstenaar op een ongecontroleerde manier laten zien, waardoor hij op de rand van waanzin lijkt te staan en verstijfd van angst. Mislukking is een terugkerend thema in deze chaotische, complexe en schijnbaar onafgewerkte installatie. Door de installatie Shellshock Syndrome is het bijna alsof Burger ons meeneemt naar het binnenste van zijn artistieke brein.
Atelier Van Lieshout
Boot, 1983
Een van de eerste werken die Joep van Lieshout maakte. Tijdens de kunstacademie maakte hij verschillende functionele objecten die al de tegenstelling tussen het rationele en irrationele bevatten en de vraag hoe ver we willen gaan om te leren, te genezen en te reizen. Deze boot is uitgerust met een stoommachine die op menselijk vet moet lopen en te zwaar is om te drijven.
Titanilla Eisenhart
das ist alles was du kriegst, 2005/2006
In een poging om te gaan met angsten die Eisenhart bleven achtervolgen na een wereldschokkende nachtmerrie waarin haar dochter in gevaar was, adviseerden twee psychotherapeuten haar om ze te verwerken op de manier die het dichtst bij haar stond: door ze te schilderen. Het resultaat zijn deze vier doeken, waarin de nachtmerrie wordt weergegeven als een narratieve ontwikkeling, een stripverhaal van horror.
Atelier Van Lieshout
Uomo Analyticus, 2009
Uomo Analyticus kan zowel 'analyserend mens' als 'mens geanalyseerd' betekenen. Hoe leven we? Hoe worden we gemaakt? Hoe worden we verwerkt? Dit werk richt zich op het kernthema van de praktijk van Atelier Van Lieshout: het ontleden van systemen, of het nu de maatschappij als geheel is of het menselijk lichaam.
Atelier Van Lieshout
Coat Hooks, 2009
Een klassieke Atelier Van Lieshout in twee opzichten: een functionele sculptuur en de geabstraheerde vorm van de mannelijke genitaliën. Wat valt er nog meer te zeggen?
Atelier Van Lieshout
Backpacks, 2024
Deze rugzakken maken deel uit van 'The Voyage', een serie werken die het verhaal vertelt van een reis naar een betere wereld, een plek achter de horizon waar het gras altijd groener is. De fictieve pioniers volgen hun hart en het meest fletse plan: alles mag en we zien wel wat er gebeurt. Hun expeditiespullen tillen all-purpose en all-inclusive naar een hoger niveau. Waarom een selectie maken als je absoluut alles kunt meenemen.
Atelier Van Lieshout
Hippodroom, 2010
Hippodrome maakt deel uit van 'New Tribal Labyrinth', een serie werken waarin terugkerende thema's als de organisatie van arbeid, machtsstructuren en revolutie worden gekoppeld aan het einde van 's werelds grondstoffen en daaropvolgende zelfvoorziening. Het suggereert een nieuwe wereldorde, een samenleving bewoond door denkbeeldige stammen. Deze wereld zal een terugkeer zien naar landbouw en industrie - die op dit moment beide verbannen zijn uit onze samenleving - en een herstel van onze relatie met materialen - die nu verloren is gegaan.
Atelier Van Lieshout
PappaMamma Lamp, 2007
De vertaling van het menselijke voortplantingsproces: een anatomische dwarsdoorsnede van de genitale organen: de penis, de vagina en de drachtige foetus. Licht van het leven.
Andy Coolquitt
Devin en Randy, 2012
Andy Coolquitt verkent het continuüm tussen omgevingen en onopvallende kunstwerken, en tussen openbare en privéomgevingen. Coolquitt transformeert gevonden voorwerpen en assemblages tot sculpturen. Zijn materiaalkeuze suggereert metaforen voor energie en wakkert verschillende sociale dynamieken aan.